BLOG sis'R'

Saturday, May 7, 2011

Petua orang kampung - Siri 2

Assalamualaikum wm wbkth....

Kali ni sy nak bagi petua lain pulak...emm dah buat ke petua siri 1 ? Kalo dah buat, rasa ok...Alhamdulillah!!!

Kali ni petua yang ori juga drp my mom.... dan masih digunakan lagi hingga hari ini.
Nak tak nak jer buat..hehehe....
Ni dia petuanye..

1) Sakit perut cirit- birit


Kes ni naya kalo kena kan..pulaknye kalo kena time pas makan kenduri...huhhhh...berambat cari toilet..kalo ramai kat umah..sure berebut sampai ada yg 'tercicir'  kot ..opsssstt!!!

Kalo sy balik kg.. ngadulah sakit perut cirit birit cenggini..siap ler....diam2 mak sy akan ambik beras dan goreng kering dlm kuali..(org kg sy panggil beras rendang) goreng  sampai kehitaman..(bukan hangus tau!!!)
beras goreng tanpa minyak
-by google-

 Pastu dia tumbuk beras rendang tadi dan bubuh air sikit..emm.. kiranya mcm bancuh kopi ler...tapi jgn dibubuh gula!! Jadinye tentu la pahit tak giler.. buat ler dalam setengah gelas.. MINUM!!! glup!! apa rasanya? Belum cuba belum tau...
Kesannya ikut org ler...biasanya skali minum jer dah ok dah...Cuba lah daripada dok bertinggung kat mangkuk toilet jer kan!!!

2) Gigi kuat dan tahan lama

Haaa....petua ni yang saya tak pernah buat pon....mak sy pun tak buat juga rasanya... tapi dia kata org dulu ada yang buat memang menjadi..tapi ntah le.. sanggup tak sanggup je buat hehehe....

Dari kecik amalkan berus gigi ngan air kencing sendiri...HUHHHH!! ngeri dengar kan..tapi menurut pengamalnya... sampai usia 50 tahun lebih gigi tetap elok tanpa sebarang kerosakan atau sakit...hemmm korang sanggup ker nak cuba ?  nama pun petua kan..
air kencing sapa la ni kan!!
-by google-
hahhaahaha.....(ntah apa2 la petua ni kan... pengotor..hehehe) tapi dalam akhbar dah keluar..ada yg minum air kencing utk kesihatan!!! sapa nak jawab tu???


3) Gatal dan bengkak sebab kena gigit nyamuk


Kalau kat kg biasanye banyak nyamuk sebab hutan kan...tapi kat bandar pun apa kurangnye nyamuk paling bahaya yg banyak..nyamuk aedes! banyak kes denggi berlaku kat bandar la...

Kalau kat kg tu nyamuk biasa byk kat hutan. Pastu kalo nyamuk nak dtg umah pun paling byk waktu2 senja kan..masa tu punyalah banyak nyamuk..kalo bunuh nyamuk tu pun kumpul2 kan boleh buat sup rasanya...hahaha...
nyamuk ni sy tak tau nama dia...
yg pasti nama dia bukan ct nurhaliza.. hahaha...
-by google-
Kalo kena gigit nyamuk mestilah ada kesan kan..mak sy kalo nampak bengkak2 kesan gigit nyamuk kat sy or cucu2 dia...cepat2 la dia carikan kapur makan (kat kedai runcit ada jual!) Pastu sapu kat bengkak  tadi...insyaallah gatal2 hilang dan kesan bengkak akan hilang..tak de tanda hitam tau!!
tapi korang bayangkan la kalo banyak tempat kena gigit nyamuk tambah2 lagi kat muka..tengok le muka korg nanti...hehehehee....Selamat mencuba!!!

Ok lah... stop kat sini dulu.. cuba tau jgn tak cuba!!!

 tunggu petua siri 3 aaaa....


-belum tamat daa...




1 comment:

  1. haa..yang sakit perut ni den pnh try..mmg mujarab la tapi rasa die sukar digambarkan. tp amat berkesan la..yg pasal gigi tuh, den xnk try..ada org bagi seribu pon den xnak gak..kang xpasal2 gigi jd btmbh kuning..hehehe..

    ReplyDelete