BLOG sis'R'

Thursday, June 16, 2011

Salah ke...???

Assalamualaikum....

Dah lama tak update blog ni kan...emm ramai juga yg singgah sini walaupun aku tak pernah advertise pun kat mana2..thnks ya..
Sejak dua menjak ni makin stres dgn kerja..gangguan emosi kot...mana taknye dlm tempoh enam bulan ni mcm2 hal berlaku dlm kerjaya aku..
baru-baru ni ada parent dtg ke sekolah komplen pasal tindakan aku mendenda anaknya berdiri di luar kelas. kesalahan tu ditulis dalam buku rekod disiplin kelas.
Kisah bermula dua hari lepas..parents tu dtg serang sekolah sebab dlm buku laporan adab anak dia ada catatan laporan anak dia dapat amaran lisan dan bertulis..

Dengan lagak angkuh dan sombong, sambil berdiri parent tu mempersendakan peraturan sekolah dan segala laporan yg dibuat oleh sekolah tidak betul dan tidak ada law di dlm negara yg menyatakan  sebegitu...sampai kata boleh bawak court tu..huhhh!!! sombong betul..Aku rasa parent ni malu kot pasal anaknya seorang pengawas sekolah tapi buat salah..kes tak leh trima kenyataan le tu...

Oleh kerana guru kelas tu mencatatkan laporan salah laku disiplin tu, maka aku yg terlibat sama pasal denda tu aku yg buat..hemm apa lagi...parent tu kata la aku ni memalukan anak dia berdiri di luar kelas dan berdendam dengan anak dia....ohhhh....apa kes ni denda mcm tu pun komplen kaw2...

Sebenarnya anak dia ni memang suka main2 dlm kelas, tak siap kerja rumah dan selalu tak bawak buku...dah hilang sabar aku, aku pun denda dia dengan dua org budak lagi berdiri di luar kelas hanya dalam 15 minit sahaja...niat aku hanya nak bagi pengajaran. Lepas masuk, hukuman denda tu aku catat la kesalahan tu kat  dalam laporan disiplin supaya budak tu berubah... memang Alhamdulillah selepas denda tu la budak tu berubah sikap dan jadi rajin...mungkin dia bimbang rekodnya sebagai pengawas jadi buruk..
Gitu la cerita sebenar.. tapi apa yang berlaku???
ihsan google
Rupa2nya kes bulan Januari tu menjadi besar bila si parent angkuh tu tak leh trima hukuman tu dan menganggap mengaibkan individu apa lagi anaknya pengawas sekolah...Emm patut ke budak lain kena hukum, pengawas sekolah terkecuali??? Adil ke??

Yang tak tahan..parent tu siap bandingkan "Saya ni sebagai pengarah, tak pernah pun denda staf  di bawah saya yg lebih 200 orang berdiri di luar office kalau buat salah"...tu dia bahasa orang korporat rupanya!!!.Dia ingat org dewasa dgn budak kecik sekolah rendah sama level ke? Kalo staf kena denda diri luar office lag best rasanye..tak yah buat keje..Simple mcm tu pun  tak leh pikir ker?
Sebab tu la bdk2 sekarang kurang ajar sebab mak bapak pun dua kali lima jer...yg kesian kat budak tu...dia ok jer pas kena denda tapi parents yg tak leh trima..

Aku ni sebenarnya bukan tak leh trima komplen org tapi cuba la ada rasa hormat kat org yg ajar anak kita..cakap cara berhemah...bincang elok2..trima pendapat..itu kan budaya kita...tak kena bayar satu sen pun.

Opps terlebih sudah entry ni..tapi aku cuma nak berkongsi senario yg berlaku dlm pendidikan pada masa kini...apa lagi yg cikgu boleh buat kalo  budak buat salah? rotan, cubit,  tengking, marah, suara kuat skit masa mengajar ,berdiri kat luar, berdiri atas kerusi ...semua tak leh...last2 tengok jer ler...org dulu2 kena rotan kat tapak perhimpunan boleh jadi 'orang' juga...korang fikir la sendiri...pikir la byk kali kalo ada niat nak jadi cikgu..ni la cabaran guru...sabar je laa kan (ayat penyedap ati ..hihi)
Sebenarnya aku ni geram pun ada gak...hahaha
tu jer...

No comments:

Post a Comment