BLOG sis'R'

Sunday, July 17, 2011

Mee Hailam Sempoi..

Assalamualaikum wm wbrkth..

Entry kali ini aku nak berkongsi tentang resepi sempoi pulak..emmm..makan lagi! penting tu kan..kan!
Mee hailam tau! mungkin kome tak berminat tapi kalo dah jemu makan kedai punya boleh ler cuba resepi ni.. tu pun kalo kome ada ati nak selingsing baju nak buat...ehh..lupa lak.. kalo pakai baju  tak berlengan apa nak selinsing nye plak kan...maklum le.. kat umah kan..huhuhu..

Resepi ni sempoi punya...ni kakak aku yg bagi resepi ni ..tu pun pasal aku dah xtau nak masak apa mlm2
sebab ktorg jarang mkn nasi memalam..cewahhh...konon jaga badan ler tu...eceh ceh...tapi ..resepi ni boleh jgk la buat bile tetamu tak diundang dtg mengejut..sebabnye nak sediakan sempoi le sesgt..

Haishh!!!panjang bebeno mukadimahnye ye..

mee hailam sempoi ala2 aku ..hahaha
ok lah memula sediakan ler bahan-bahan dia..

1) 1 paket mee kuning (lebih kurang 5 ke 6 org makan) kalo sedap sorg sepaket pun larat..hhuu
2)  udang (suka ati le byk mana pun) atau lain2 macam ayam ke, sotong ke.. buleh jgk.
Nak campur  pun sume pun boleh
3)  5 biji bawang putih - nak lebih pun tak pe jgn sampai sekilo udah ler..
4)  2 inci halia - tak payah le bersukat guna ruler plak...agak2 jer
5)  Cili boh (cili yg blen sendiri lg sedap) kalo tak nak guna la  3 tangkai cili api -ikut le nak pedas berapi camana...
6)  sos cili/sos tomato/sos tiram/kicap
7)  daun sop/ cili merah (utk hiasan bagi ceria skit)
8) 1 sudu kecil perencah mee sup (aku guna adabi punya- kat kedai runcit ada)
9)  Sayur sawi. kalo nak tambah bubuh le sayur carrot ke, kubis bunga ker, tomato ker
10) 3 sudu minyak..
11) 1 gelas air
bahan ni je yg  ada kat umah masa buat ni
Cara buatnye :

1) Tumbuk halia ngan bawang putih (tak payah hancor beno..tumbuk2 manja gitu..haha)
2) Tumis dgn minyak skit sampai kuning pastu bubuh le cili boh dalam 2 - 3 sudu (ikut pedas ler)
3) Dah masak cili tu bubuh air dalam 1 gelas biar mengelegak
4) Bubuh sos cili 2 sudu , sos tomato 1sudu(jgn byk sgt nanti masam), sos tiram 2 sudu dgn 2 sudu  kicap manis.(tak payah le bersukat pun agak2 le..baru le sempoi!!) biar mengelegak.
5) Bubuh  1 sudu perencah mee sup adabi (Ni.. adabi kena bagi something pasal aku promot ni hahaha)
6) Bubuh segala sayur dan udang serta seangkatan dgnnya..
7) Bubuh mee kuning ..kacau..jgn lelama sgt nanti kembang tak sedap.
8) Angkat dan tabur dgn daun sop dan cili merah..

dah siap pun!!
dah siap pun...nyam..nyam...mee ni kena makan panas2 baru sodap!!
selamat mencuba!!!
nampak cam rumit tapi sempoi jer sebenarnya...15 minit leh siap tau!
Kalo tak menjadi..jgn mare plak...hahaha chau chin chau...

-end- utk hari ni..

P/s - anak2 buahku yg selalu tanya resepi ni...pasni print jer..tak yah tanya2 lagi ok..

2 comments: