BLOG sis'R'

Thursday, August 25, 2011

Siapa Yang Cipta Bendera Malaysia??

Assalamualaikum...

Lagi lima hari nak raya..best tak?? uihh!!!tanya plak
Time yg sama kita pun nak sambut Hari Kebangsaan...MERDEKA!!!semangat lak aku..
Kita sbg rakyat Malaysia mestilah patriotik..sapa lagi yg nak sayangkan
negara kalo bukan kita kan...
Dengan bangganya aku amat bersyukur dengan keamanan dan kemakmuran negara..
sebab?
senang nak beribadat
senang nak makan
senang nak belajar
senang nak cari makan
senang nak balik kampung..uiii nak raye ni
senang...nak..nak..semua senang ye tak...haha..

Dalam sibuk nak raye ni , aku mencelah le skit pasal hari merdeka ni..
kita ni kekdg terlupa dgn sejarah kemerdekaan negara kan...

nak dok peringat dan tanya kome...buleh??

sapa yang cipta bendera Malaysia? korang tau tak? Kalo tau syabas!!!give me 10..
kalo tanya nama artis ...bersusun tangan dok angkat sebab kenai kan..
nak senang jawab, search la kat google..ye dak?



Aku pun kalo tak terjadi 'peristiwa itu'..aku pun mcm kome gak...adaku kesahh!!!sungguh tak baik kan...

Perisiwa itu berlaku dah lama dah (cewahhh nak bercerite plak..)

Aku ni pi temu duga ler utk pengesahan jawatan kat Putrajaya(org gomen ler katakan..)
Pagi2 lg aku dah beli surat khabo berita harian..mana la tau kot2 ada soalan panas terkini yg kuar masa temu duga nanti.

Bila tibe masa aku pun masuk bilik temu duga tu...nasib tak gabra gile..sesikit ada le..hahha
Pegawai tu lelaki dan pembantu dia pompuan (dlm hati nasib lelaki..kalo pompuan cerewet sikit kan)..So bermula la sesi temu duga tu dgn lancar la konon...sebab sume soalan aku dapat jawab dengan fasih dan lancar gitu..hehe...pegawai tu pun tak byk soal..tengok je aku ckp tak henti mcm pop corn tgh masak.
sampai dalam hati aku berkata, pegawai ni paham ke tak aku ckp apa?.and the last soalan...selamba je dia tanya...

Pegawai : Siapa yang cipta bendera Malaysia?...terkedu aku!!! sah2 aku mmg tak tau...panik tapi still kontol baik punya...(baru aku ingat..masa temu duga tu masih dlm bulan kemerdekaan, esoknya tarikh Pembentukan Malaysia -16 Sept)

Aku : Tuan, saya ada baca tapi saya dah terlupa..hahaha..(tak tau nak jawab apa satu2nya soalan ni..ambik kau!!)dlm hati...apasal la soalan ni keluar..

Pegawai : Betul tak tau?

Aku ; Saya betul2 terlupa tuan...

Pegawai : tak apa...balik ni baca surat khabar ya..dia tersenyum...(cam nak ketawakan aku jer...)agaknye dlm hati dia..padan muka budak ni cakap tak henti2 tak bagi aku can nak cakap..agaknye ler...hehehe

pastu sesi temuduga tamat...tu soalan last...

Keluar je bilik tu aku lega dan mcm nak ketawa beso (padan muka aku!)...kwn2 yang menunggu sibuk tanya mcm2..

balik tu aku terus cari surat khabo Utusan Malaysia...glup!!...sah2 muka depan ruangan
"Fakta Warisan" tak ke naya..lain paper yg beli lain paper yg keluar..
tengok ni.....
sebenonya...keratan ni utk kome juga..sekadar menyampaikan info..

Walaubagaimanapun aku bersyukur sbb lulus temu duga tu...TQ kpd pegawai tu sebab?
> bagi aku lulus
> sampai skrg aku ingat sapa pencipta bendera Malaysia.. keratan akhbar di atas tu la aku simpan sampai skrg.
> tahniah kepada pencipta bendera ni Mohamed Hamzah..kerana bekas tangan anda menjadi kebanggaan negara

Kepada kome2 yg nak g temu duga...siap2kan diri dengan soalan2 tentang negara sendiri,
jadikan cerita ni sebagai pengajaran ok!!!!!!!!
SELAMAT HARI RAYA DAN SELAMAT MENYAMBUT HARI KEBANGSAAN..

-tamat-









Sunday, August 21, 2011

Resepi Paprik Sempoi

Assalamualaikum.....

Nampaknya entri mee hailam aritu mmg popular...dah naik ranking no.1 tu..time kasih kome2 yg sudi baca entri tu...amacam ada yg cuba ker?? Kalo ada yg cuba tu harap2 menjadi la ye...

Kali ni aku nak ajor korang masak paprik sempoi pulak...lauk ni aku suka...mak aku pun suka juga.seronok rasanya...resepi ni biasa la kakak aku yg bagi juga..dia rajin cuba masak benda2 baru...

Ok la...kita mulakan sekarang..

Cari bahan2 ni :

ayam/daging/udang/sotong -pilih salah satu atau campur pun tak apa..
2 sudu cili boh(cili blen sendiri lg sedap - aku suka cili blen sendiri)
1 biji bawang besar
4 butir bawang putih
1 inci halia
1 batang serai
3 helai daun limau purut
kacang panjang/kubis bunga/carrot/cili besar/cili besar merah
sos cili/sos tomato/sos tiram/kicap manis - tak payah bersukat beno..agak2 je..kira2 dlm 2 sudu kot
garam dan sedikit gula - secukup rasa le..

Cara buatnye >

1> tumbuk bawang putih dan halia
2> serai dititikkan..(ala tumbuk2 manja jer)
3> tumis semua bahan2 di atas sampai kuning, pastu masukkan cili boh,tumis sampai masak..

4> masukkan sos cili, sos tomato, sos tiram dan kicap - kacau sampai mengelegak..
5> masukkan garam dan sedikit gula
6> masukkan ayam atau daging ke udang ke...campur pun boleh...

7> tambah ler air sikit bagi mesra..
8> dah mendidih, masukkan sayur kacang panjang,hirisan cili besar dan bawang besar, kubis bunga ke, carrot ke..
9> kacau le ikut nak empuk camana sayur tu..dan masukkan daun limau purut..
h> last sekali rasa ler ikut kehendak lidah sendiri...
i) itu jer...siap utk dimakan...yummy..

Selamat mencuba ya, semoga berjaya!! sesaje nak panjang2 ilmu yg ada..

-jumpa lagi-




Friday, August 12, 2011

Petua orang kampung - Siri 3

Assalamualaikum...

dah lama tak tulis entry pasal petua kan..
Hari ni petua sempoi jer..maklum la bulan puasa kan..

Bulan puasa mula la nak memikir masak apa..kalo boleh nak yg sedap jer kan..
Ini petua mak aku bagi bila masak di dapur...

1) Bermain dengan lesung batu - hahh? gile ke? Takkk....maksud aku, kalo nak masak apa2 terutamanya utk sayur-sayuran ,kalo boleh jangan hiris-hiris atau guna blender..contohnya mcm bawang ke halia ke...terus tumbuk guna lesung batu pastu terus tumis..kan mudah?..lagipun cepat dan sedap tau berbanding potong2 guna pisau...


2) Kurangkan main pisau -..huhhu apa sal lak? Sayur-sayuran yg boleh potong guna tangan, gunakan sepenuhnya tangan tu..tak payah guna pisau..contohnya kacang panjang ke, sawi, kailan, kangkung dan seangkatan dgnnya..ini menjamin sayur tu lebih sedap...tak caya cuba ler...

3) Kalo siang ikan, jangan buang ekornya..hehehe yg ni aku tak pasti...mak aku kata kalo buang ekor, ikan ni kureng sodap, sejak hari itu ..aku jarang buang ekor ikan..kalo panjang sgt baru aku buang.. hehe..

4) Bila masukkan garam,gula,asam jawa atau bahan perasa ke dlm masakan gunakan tangan..jangan guna sudu. orang tua2 dulu suka cakap secubit garam, segenggam garam (masak dlm kawah ler) so...jangan guna sudu ..boleh?? baru la dikatakan AIR TANGAN..bukan air sudu..haha..


5) Teknik merasa makanan ketika bulan posa..haha ini sgt2 penting waktu sekarang...petua ni aku dapat dari mana aku dah lupa tapi tak pe la sekadar memanjangkan ilmunya...
Setiap masakan kita tentu ada kuah..paling tak pun berair ler kan... ambik sikit dalam setitik air masakan tu letakkan pada kuku ibu jari. tengok...kalo air tu membentuk bulat tak tumpah ke jari maknanya dah cukup rasa ler tu..kalo mengalir ke jari bermakna ada la kurang rasa tu ...
tak caya cuba...

Utk pengetahuan kome, petua di atas memang aku guna pakai skrag ni tau...emmm not bad!!

Selamat mencuba!!

gambar2 tu aku ambik kat google jer..sory..haha..