BLOG sis'R'

Sunday, August 21, 2011

Resepi Paprik Sempoi

Assalamualaikum.....

Nampaknya entri mee hailam aritu mmg popular...dah naik ranking no.1 tu..time kasih kome2 yg sudi baca entri tu...amacam ada yg cuba ker?? Kalo ada yg cuba tu harap2 menjadi la ye...

Kali ni aku nak ajor korang masak paprik sempoi pulak...lauk ni aku suka...mak aku pun suka juga.seronok rasanya...resepi ni biasa la kakak aku yg bagi juga..dia rajin cuba masak benda2 baru...

Ok la...kita mulakan sekarang..

Cari bahan2 ni :

ayam/daging/udang/sotong -pilih salah satu atau campur pun tak apa..
2 sudu cili boh(cili blen sendiri lg sedap - aku suka cili blen sendiri)
1 biji bawang besar
4 butir bawang putih
1 inci halia
1 batang serai
3 helai daun limau purut
kacang panjang/kubis bunga/carrot/cili besar/cili besar merah
sos cili/sos tomato/sos tiram/kicap manis - tak payah bersukat beno..agak2 je..kira2 dlm 2 sudu kot
garam dan sedikit gula - secukup rasa le..

Cara buatnye >

1> tumbuk bawang putih dan halia
2> serai dititikkan..(ala tumbuk2 manja jer)
3> tumis semua bahan2 di atas sampai kuning, pastu masukkan cili boh,tumis sampai masak..

4> masukkan sos cili, sos tomato, sos tiram dan kicap - kacau sampai mengelegak..
5> masukkan garam dan sedikit gula
6> masukkan ayam atau daging ke udang ke...campur pun boleh...

7> tambah ler air sikit bagi mesra..
8> dah mendidih, masukkan sayur kacang panjang,hirisan cili besar dan bawang besar, kubis bunga ke, carrot ke..
9> kacau le ikut nak empuk camana sayur tu..dan masukkan daun limau purut..
h> last sekali rasa ler ikut kehendak lidah sendiri...
i) itu jer...siap utk dimakan...yummy..

Selamat mencuba ya, semoga berjaya!! sesaje nak panjang2 ilmu yg ada..

-jumpa lagi-




No comments:

Post a Comment