BLOG sis'R'

Friday, August 12, 2011

Petua orang kampung - Siri 3

Assalamualaikum...

dah lama tak tulis entry pasal petua kan..
Hari ni petua sempoi jer..maklum la bulan puasa kan..

Bulan puasa mula la nak memikir masak apa..kalo boleh nak yg sedap jer kan..
Ini petua mak aku bagi bila masak di dapur...

1) Bermain dengan lesung batu - hahh? gile ke? Takkk....maksud aku, kalo nak masak apa2 terutamanya utk sayur-sayuran ,kalo boleh jangan hiris-hiris atau guna blender..contohnya mcm bawang ke halia ke...terus tumbuk guna lesung batu pastu terus tumis..kan mudah?..lagipun cepat dan sedap tau berbanding potong2 guna pisau...


2) Kurangkan main pisau -..huhhu apa sal lak? Sayur-sayuran yg boleh potong guna tangan, gunakan sepenuhnya tangan tu..tak payah guna pisau..contohnya kacang panjang ke, sawi, kailan, kangkung dan seangkatan dgnnya..ini menjamin sayur tu lebih sedap...tak caya cuba ler...

3) Kalo siang ikan, jangan buang ekornya..hehehe yg ni aku tak pasti...mak aku kata kalo buang ekor, ikan ni kureng sodap, sejak hari itu ..aku jarang buang ekor ikan..kalo panjang sgt baru aku buang.. hehe..

4) Bila masukkan garam,gula,asam jawa atau bahan perasa ke dlm masakan gunakan tangan..jangan guna sudu. orang tua2 dulu suka cakap secubit garam, segenggam garam (masak dlm kawah ler) so...jangan guna sudu ..boleh?? baru la dikatakan AIR TANGAN..bukan air sudu..haha..


5) Teknik merasa makanan ketika bulan posa..haha ini sgt2 penting waktu sekarang...petua ni aku dapat dari mana aku dah lupa tapi tak pe la sekadar memanjangkan ilmunya...
Setiap masakan kita tentu ada kuah..paling tak pun berair ler kan... ambik sikit dalam setitik air masakan tu letakkan pada kuku ibu jari. tengok...kalo air tu membentuk bulat tak tumpah ke jari maknanya dah cukup rasa ler tu..kalo mengalir ke jari bermakna ada la kurang rasa tu ...
tak caya cuba...

Utk pengetahuan kome, petua di atas memang aku guna pakai skrag ni tau...emmm not bad!!

Selamat mencuba!!

gambar2 tu aku ambik kat google jer..sory..haha..

No comments:

Post a Comment