BLOG sis'R'

Thursday, August 25, 2011

Siapa Yang Cipta Bendera Malaysia??

Assalamualaikum...

Lagi lima hari nak raya..best tak?? uihh!!!tanya plak
Time yg sama kita pun nak sambut Hari Kebangsaan...MERDEKA!!!semangat lak aku..
Kita sbg rakyat Malaysia mestilah patriotik..sapa lagi yg nak sayangkan
negara kalo bukan kita kan...
Dengan bangganya aku amat bersyukur dengan keamanan dan kemakmuran negara..
sebab?
senang nak beribadat
senang nak makan
senang nak belajar
senang nak cari makan
senang nak balik kampung..uiii nak raye ni
senang...nak..nak..semua senang ye tak...haha..

Dalam sibuk nak raye ni , aku mencelah le skit pasal hari merdeka ni..
kita ni kekdg terlupa dgn sejarah kemerdekaan negara kan...

nak dok peringat dan tanya kome...buleh??

sapa yang cipta bendera Malaysia? korang tau tak? Kalo tau syabas!!!give me 10..
kalo tanya nama artis ...bersusun tangan dok angkat sebab kenai kan..
nak senang jawab, search la kat google..ye dak?



Aku pun kalo tak terjadi 'peristiwa itu'..aku pun mcm kome gak...adaku kesahh!!!sungguh tak baik kan...

Perisiwa itu berlaku dah lama dah (cewahhh nak bercerite plak..)

Aku ni pi temu duga ler utk pengesahan jawatan kat Putrajaya(org gomen ler katakan..)
Pagi2 lg aku dah beli surat khabo berita harian..mana la tau kot2 ada soalan panas terkini yg kuar masa temu duga nanti.

Bila tibe masa aku pun masuk bilik temu duga tu...nasib tak gabra gile..sesikit ada le..hahha
Pegawai tu lelaki dan pembantu dia pompuan (dlm hati nasib lelaki..kalo pompuan cerewet sikit kan)..So bermula la sesi temu duga tu dgn lancar la konon...sebab sume soalan aku dapat jawab dengan fasih dan lancar gitu..hehe...pegawai tu pun tak byk soal..tengok je aku ckp tak henti mcm pop corn tgh masak.
sampai dalam hati aku berkata, pegawai ni paham ke tak aku ckp apa?.and the last soalan...selamba je dia tanya...

Pegawai : Siapa yang cipta bendera Malaysia?...terkedu aku!!! sah2 aku mmg tak tau...panik tapi still kontol baik punya...(baru aku ingat..masa temu duga tu masih dlm bulan kemerdekaan, esoknya tarikh Pembentukan Malaysia -16 Sept)

Aku : Tuan, saya ada baca tapi saya dah terlupa..hahaha..(tak tau nak jawab apa satu2nya soalan ni..ambik kau!!)dlm hati...apasal la soalan ni keluar..

Pegawai : Betul tak tau?

Aku ; Saya betul2 terlupa tuan...

Pegawai : tak apa...balik ni baca surat khabar ya..dia tersenyum...(cam nak ketawakan aku jer...)agaknye dlm hati dia..padan muka budak ni cakap tak henti2 tak bagi aku can nak cakap..agaknye ler...hehehe

pastu sesi temuduga tamat...tu soalan last...

Keluar je bilik tu aku lega dan mcm nak ketawa beso (padan muka aku!)...kwn2 yang menunggu sibuk tanya mcm2..

balik tu aku terus cari surat khabo Utusan Malaysia...glup!!...sah2 muka depan ruangan
"Fakta Warisan" tak ke naya..lain paper yg beli lain paper yg keluar..
tengok ni.....
sebenonya...keratan ni utk kome juga..sekadar menyampaikan info..

Walaubagaimanapun aku bersyukur sbb lulus temu duga tu...TQ kpd pegawai tu sebab?
> bagi aku lulus
> sampai skrg aku ingat sapa pencipta bendera Malaysia.. keratan akhbar di atas tu la aku simpan sampai skrg.
> tahniah kepada pencipta bendera ni Mohamed Hamzah..kerana bekas tangan anda menjadi kebanggaan negara

Kepada kome2 yg nak g temu duga...siap2kan diri dengan soalan2 tentang negara sendiri,
jadikan cerita ni sebagai pengajaran ok!!!!!!!!
SELAMAT HARI RAYA DAN SELAMAT MENYAMBUT HARI KEBANGSAAN..

-tamat-









No comments:

Post a Comment