BLOG sis'R'

Tuesday, December 6, 2011

Kahwin oh kahwin!

Assalamualaikum...

Musim2 cuti ni mungkin kome tak menang tangan terima jemputan makan free kenduri kawin. Adik kawin la..kakak kawin la, kawan kawin la, boifren kawin la,atuk opah kawin la..sepupu la..jiran la dan mcm2 hubunganlah.Yang penting rezeki juga la tu kan. Boleh le gantung periuk sehari dua kan..hahaha! Memenuhi jemputan orang ni sunat tau!

Membicarakan soal kawin ni mcm2 kan.Masalah yang timbul pun mcm2. Teknologi moden memudahkan kita berinteraksi..ramai yang dapat jodoh melalui komunikasi secara alam maya ni kan..ada baik buruknye alam maya ni..yang penting kita perlu bijak menggunakanya ok! Hahh! dah gambo kawin pulak..tak sabo ye? haha..

Menyentuh bab kawin ni..ramai la selalu mengadu pasal hubungan tanpa restu keluarga ni.Ada yang menangis berhari2,berbulan2, ada yang gaduh2 dgn mak bapak(tak baik tau!) ada yang sanggup kawin lari(jangan malukan keluarga beb!) dan yang paling mudah akan kata 'pelamin anganku musnah!Perghhh!! sadis betul mendengonye..ngapa tak kata 'tepak sirih ku dah terbalik ke!!"kesian tepak sirih ni..tak pasal2 kena..hehehe
Biasanya masalah kawin ni bila mak bapak cakap macam ni :

> mak bapak nak lelaki yang ada koje tetap (itu memang la! kang dia asik berenti koje, ko nak makan apa?)

> mak bapak tak nak org negeri itu..negeri ini.(ni masalah dari dulu lagi bagi yang terlalu fanatik dgn negeri...aku sadis jugak kes ni..memang byk terjadi!)

> mak bapak kata cari la yang beragama sikit..tau hukum hakam..(Ni memang PATUT sangat!)

> mak bapak kata cari la yang cantik/hensem sikit...nanti kamu dapat anak adalah rupa sikit..(mata aku kata dia cantik/hensem camana??)

> mak bapak kata cari la pompuan ada koje..senang kamu sikit (ni jangan ambik kesempatan pulak terutamanya yg nak berpoligami! tak baik tau,suami kena sara isteri, bukan isteri sara diri sendiri tau!!)

>mak bapak kata beza umur kamu dengan dia jauh beno.(Ni terutamanya kes perempuan jauh lebih tua dari lelaki la ni...huhu)

> mak bapak kata hantaran mahal beno! (Ni..kekadang mak bapak yang lebih..ishh..buat le ikut kemampuan..yang penting majlis tu berkat)

> mak bapak kata cari la keturunan yang sama nama (ikut 'sir name' atau pangkat la kononye!)

> mak bapak kata cari la yang sama taraf koje kamu (ni kes pompuan gaji/pangkat tinggi drp lelaki la ni)

> mak bapak dah ada calon sendiri..(kes mcm ni mmg ada lagi zaman ni...kesian pd mereka yang dah lama bercinta tu. mcm mak ko plak nak kawin!)

> mak bapak kata cari la yang bukan hak org..(kes ni sangat bahaya dan kebanyakan mak bapak memang tak bagi sebab risikonya sangat besar)

> mak bapak kata cari yang betui2 nak kat kita bukan kita je tergile2 kat dia? (ha..kes ni mmg byk pun..ko carilah org yg betul2 tergile2 nak kat ko..sudah!..kalo x pegi la mandi bunge ke.hehe leh percaya ke?)

> Duit tak cukup lagi la!( ye la ko nak kawin kena la ada duit, takkan mengharapkan mak bapak lagi)

> Mak bapak suruh habis belajo dulu..(Yang ko gatal sangat nak kawin time2 ni kenapa?..memang la mak ko tak kasi!)Pada aku habiskan belajo dulu..koje..balas jasa mak bapak baru la kawin..kan mak bapak lega dapat anak cam ni? kalo jodoh korang cepat..Alhamdulillah juga le!

> dan banyak lagi kan...selalunya 'mak' le yang cerewet skit kan..tapi dia yang mengandung, melahir dan menjaga kita dari sebesar dua jari..(yg lahir tak cukup bulan tu sebeso kelinking kot!)

Abis tu bila la nak kawinnye kan? Dah tua dah ni. Kome kena ingat cepat dan lambatnya perkahwinan itu adalah ketentuan Allah SWT..ada rahsia yang kita tak tahu mengapa Tuhan tentukan jodoh kita itu cepat ke lambat. Kena banyak bersabo ler..cantik beno la pulak cincin nih..hehehe..

OK lah, pada aku la..aku kesian sebenonya pada kes2 kat atas. Aku pun pernah mengalami beberapa situasi kat atas tapi aku amat percaya setiap orang telah ditetapkan jodohnya. Walau hebat manapun dugaan tu..kalo jodoh tu kuat dan dizinkan Allah, dia tetap akan jadi milik kita..chewahhh..muahahaha!!!
Tak caya?...lantak kome ler..

Apa yang penting...jika kita rasa pasangan kita tu dah baik dan sempurna segalanya untuk kita dan kita sendiri dah cuklup bersedia, berbincang la dengan keluarga baik2. Kadang2 mak bapak tu tahu baik dan buruk seseorang.Jangan sesekali membelakangkan mereka.Perbanyakan solat istikharah dan berdoa tanpa putus asa. Yang penting ianya berlandaskan agama. Nabi Muhammad SAW pun ada memberi garis panduan untuk memilih jodoh... pilihlah daripada kecantikannya, hartanya, keturunannya atau agamanya. Pilihan utama adalah memilih agamanya...Insya Allah akan diberkati Allah SWT.

Apa yang penting adalah selepas majlis perkahwinan itu ialah keberkatan. Banyak dugaan dan cabarannya dan kita sendiri yang akan mengemudikannya..ibarat kapal kat bawah ni la...yang akan mengharung ombak dan badai sepanjang masa hingga sampai ke perhentiannya..

Kepada sesiapa yang dah melangsungkan perkahwinan..Alhamdulillah dan tahniah..yang akan tu..selamat pengantin baru dan kepada pembaca2 selamat makan free..(tak free juga kan..kena gak hulur2 kat tuan rumah kan..hahaha sapa nak jawab tu??)


Abis idea sudah....Ombak Rindu ..Badai Semalam...huh..jiwang karat sehh..



Adakalanya sesuatu yang kita suka itu, tidak disukai oleh Allah tetapi apa yang disukai Allah itu yang kita tidak suka. Sedangkan Allah itu Maha Mengetahui..

1 comment: