BLOG sis'R'

Friday, December 23, 2011

Nilai Nyawa Manusia

Assalamualaikum!!!

Entri ni agak serius sikit la...
Kes bunuh kerani bank baru2 ini betul2 menyayat hati..nilai nyawa manusia makin murah. Setiap hari ada je kes bunuh, jumpa mayat, jumpa rangka, jumpa itu ini. Kita terfikir kadang2 nak keluar rumah pun takut tapi..sekarang ni kat rumah sorang2 pun bahaya. Mata penjenayah, perompak, peragut ada kat mana2 memerhati..tak kira la kat rumah ke, jalan ke, tempat kerja ke..huihhhh...
banyak sebab berlaku jenayah ni.Paling top kes ini la..

> motif cemburu >kira balas dendam le ni..sangat banyak berlaku..hati2 la kalo bercinta-cintun tu..berpada2 kata orang tua2. Jangan main2kan perasaan orang!

> hutang > kes along le ni...pandai pinjam, pandai le bayo..kalo boleh jangan le pinjam2 kat along..menyusahkan diri sendiri dan keluarga tau!

> tekanan hidup > ye lah kos hidup makin melambung terutamanya di bandar kan..mula la merompak,ragut,pecah rumah. Tapi bila fikir2 kan, bangsa asing boleh hidup kat negara kita dengan kerja2 halal takkan rakyat kita sendiri nak melakukan jenayah utk meneruskan hidupkan..koje la dengan cara yang halal.

> kes dadah > ni memang tak dinafikan, bila datang gian, fikiran jadi tak waras sampai sanggup bunuh ahli keluarga sendiri asalkan dapat duit utk beli dadah. Keluarga porak peranda dan ada yang sanggup sembelih anak. Nauzubillahi minzaliq..Betapa hancurnya hati mak yang mengandungkan anak sebegini!

> buang anak > ni paling tak berperikemanusiaan, kira penjenayah terhebat la ni! Baby bernyawa dan nyawa2 ikan dbuang kat tong sampah, tandas, tepi jalan..aduhhh mak! Ada baiknya hantar anak tu ke 'baby hatch' yang banyak ditubuhkan sekarang atau bagi kat orang ke daripada buang merata tempat tanpa ada perasaan 'manusia'. Malu? Orang kata pandai buat,pandai la bertanggung jawab.


Banyak lagi kes melibatkan kematian tragis..tapi kes ni makin meningkat, bukan mengurang pun! makin hari hidup kita makin menakutkan dengan kes2 yang melibatkan nyawa kan..

Apa peranan kita sebagai keluarga dan ahli masyarakat? Kekadang kita tutup mata je apa yang berlaku di depan mata..sebab ada yang kata "jangan jaga tepi kain orang, jaga tepi kain sendiri" tapi bila dah tak bernyawa, tepi kain kapan tu sapa yang jaga??? Betul jugak kan!!



Apa yang penting sebagai makhluk Allah kita perlu sentiasa menjaga diri dengan baik, hubungan kita dengan Allah SWT dan hubungan kita dengan sesama manusia.Sentiasalah berdoa kepada Tuhan moga diberi perlindungan dan keselamatan untuk kita dan keluarga walau di mana kita berada.



-end-

Berapa agaknya harga nyawa manusia sekarang?
Al fatihah untuk mangsa kes bunuh dengan tikaman 35 kali.. Tak dapat dibayangkaan kesakitan yang terpaksa ditanggungnya ketika itu.

No comments:

Post a Comment