BLOG sis'R'

Monday, December 12, 2011

Sejarah Tapah

Assalamualaikum!!

Hari ini aku nak berkongsi satu lagi maklumat.. Kali ni berkaitan 'Sejarah Tapah'.
Ini merupakan tesis yang aku buat masa dok belajo dulu. Tesis ni baru aku jumpa setelah sekian lama terperuk dalam kotak. Alhamdulillah masih elok lagi.

Tujuan entri ni saja je..untuk adik2 yang mungkin sedang mengkaji sejarah sesuatu petempatan tu kan. So, tesis ni sedikit sebanyak boleh membantu.
Bukan senang tau nak buat ni..berbulan-bulan kome wehhh!!Nak cari maklumat,kumpul, interview..huhhh bila kenang2 memang susah..tapi aku rasa hasilnya boleh membantu adik2 yang sedang belajo atau untuk pengkaji2 sejarah.

Masa aku buat ni pun bahan2 dan maklumat sangat terhad. Cari kat internet pun tak banyak membantu, kat library negara, library negeri Perak, even library Tapah pun sangat2 sedikit. Hampir putus asa juga la..
Nasib baik jumpa seorang bekas cikgu ni.. nama beliau Cikgu Kamaruddin..beliau orang pertama yang tulis cerita tentang sejarah Tapah ni. sekarang ni tak tau la beliau masih hidup lagi ke tak. Dulu masa jumpa, beliau pun dah uzur sangat pun. tapi aku sempat la hadiahkan senaskhah tesis ni kepada beliau. Suka benor beliau masa aku bagi tesis tu!! ni dia tesis tu..

Kalo adik2 atau sesiapa yang ingin tau sangat2 tentang sejarah ni,dari segi asal usul tempat,dan perkembangannya dalam bidang ekonomi,politik ,sosial dan sebagainya,korang boleh la pergi ke Perpustakaan Tapah, aku ada hadiahkan satu kat situ.Satu lagi korang boleh cari kat Arkib Negara.Kat situ pun aku ada hadiahkan senaskhah. Sekadar ingin berkongsi maklumat jer..



> terkenang semasa mewawancara Cikgu Kamarudin, rumah beliau macam library..banyak beno buku..banyak maklumat datang daripada beliau, tesis ni dapat A tau!..terima kasih banyak2 cikgu!..Jasamu tetap dikenang!

1 comment:

  1. Terima kasih. maklumat ini amat membantu saya.

    ReplyDelete