BLOG sis'R'

Tuesday, June 5, 2012

Hari Keluarga@Kuala Selangor Siri 2

Assalamualaikum...

Catatan siri 1 di sini
27 Mei 2012

Untuk makluman malam tadi bermula jam 11.00  berlangsungnye pertandingan memancing kat kolam berbayor antara ahli....khasnya untuk kaum Adam ler...aku ni teringin jugak tapi confirm mr. hubby suh tido jer..dia mancing ke idak tak tau la..ntah kul berapa baliknya...aku dah lama lena...zzzzz..dengor cite ada yang sampai kul 7.00am...punya la semangat...Adik aku menang bergaya selepas menaikkan  ikan jenahak 2kg lebih kot...tapi aku lupa amik gambo ikan tu....apa lagi nak makannya...so sad!

Catatan bersambung hari kedua..emmm apa yang kami buat hari ni ekk?

Pagi-pagi lagi anak-anak  buah aku dah terjun kat kolam bawah tu... pekerja-pekerja 'Pak Lang Katering' dah bersiap kat tempat makan....pagi ni kami dihidangkan dengan nasi lemak, kuih-muih dan air kopi dan teh...sedap jugak tapi agak manis sambalnye...but still sodap!

Selesai sarapan...acara pertama hari ini diteruskan dengan sukaneka....kaum Adam yang dok mancing ada yang tak bangun lagi...mana yang ada jer la...
Selepas pembahagian kumpulan...start le sukaneka antaranya isi air dalam botol guna span, orang buta, tiup dan pecah belon, isi air dalam belon, kutip jelly dan lain-lain....layannnnnn jer la gambar ni...

larik.....

sukenye die..ala comelnye..

nak jugak masuk frame....bersama kakak(baju putih) dan 
kakak-kakak ipar..
acara baling belon dalam air..
tutup mata nak oiii..orang buta ..
kutip cayangggg....siap masuk baju lagi..hehehe
Selesai sukaneka..acara pertandingan mewarna untuk kanak-kanak dan remaja Ada juga pertandingan tulisan jawi dan khat untuk dewasa dan kanak-kanak ..macam-macam tulisan ada...boleh layan gambar ni...

menulis khat
pemenang kategori lelaki dewasa..
menang juga budak nih...
Inilah pemenangnya...
pemenang khat
Ada acara 'Teka Biji Labu' yang menawarkan sebuah hamper..sekali teka RM1.00...so hari tu persatuan kami berjaya mengumpul sebanyak RM 145.00 untuk tabung persatuan...modal cuma rm53.50 jer...hehehe
cer..teka berapa jumlah biji labu dalam buah labu tu??
sedang mengeluarkan biji labu
jumlah semuanya 315 biji...pemenang terdekat 300
yang lain semua teka bawah 300...hahaha
Selesai solat zohor dan makan tengah hari...kami ada aktiviti 'Pertolongan Cemas- Cara Melakukan CPR'..senyum kome yer....Ni sebahagian aktiviti  kami ler...Penceramahnya terdiri daripada dua orang kakak ipar aku ler..sorang 'sister' dan sorang 'staf nurse'...so dorang ler yang beri ceramah free.... Hahh! sekarang baru aku ingat balik cara buat CPR tu..dulu ada belajo kat kolej ada sijil lagi tau....tapi tak pernah praktikkan pun...penting sangat CPR ni  terutamanya untuk ahli keluarga kita...Aktiviti ni dijalankan secara santai dan kelakar tapi sangat berguna...siap dengan lakonan spontan pasangan suami isteri lagi uuu.......hehehe...Selain itu diadakan cara membuat pertolongan cemas bagi orang yang tercekik tulang ke benda2 lain ker..dan baby tersedak susu...
mendengar ceramah
pastikan orang ni betul-betul  tak sedar
Pesanan penting kalo nak buat CPR ni...
> buat untuk ahli kuarga terdekat jer...kalo jumpa org kat tepi jalan jangan buat takut org tu berpenyakit..naya jer kalo menjangkit....
> jangan panik
> pastikan orang tu betul-betul tak sedar
> call ambulans 999..beritahu lokasi
> pastikan tahu cara nak buat CPR..kalo tak tau jangan buat apa2 doa jer   dan ..tunggu ambulans ok!!!
pegang dada dan tundukkan ke bawah tepuk belakang
kalo tercekik
Program CPR tu tak lama...adalah dalam sejam setengah kot..pas tu apa lagi?.....Pertandingan Menaikkan Layang-layang.....maka..berlari-larian la anak-anak buah aku termasuk aku ke padang...angin tengah kuat dan sangat membantu lagi...best....mr.hubby belikan untuk aku ngan dia layang-layang special, gambo helang uuu...(mahal skit hehe) ...terus aku naikkan ke udara..helang aku naik tinggi dengan lajunya...tapi bila aku nak kuncikan pada pemegang..adoiiii...terlepas pulaks!!...apa lagi lelayang tu pun terbang tinggi entah ke mana...so sad!! mr. hubby tak sempat nengok lagi pun...marah dia kat aku... sorry!! itu jer yang aku boleh cakap...pas tu dia kuarkan lelayang dia...try naikkan tapi lelayang tu nampak dah koyak kat terajunye....naik kejap pas tu menjunam turun....emmmm sedih...penat mr hubby naikkan tapi tak berjaya..kena ketawakan anak-anak buah lagi  ada...sian dia.....yang lain-lain sume layang-layang dah naik tinggi....pasrah jer confirm tak menang!!
layang-layang time


Selesai pertandingan lelayang tu..kami keluar ke Pantai Remis ...petang-petang ni ada banyak gerai makanan dan gerai jualan...huhhh...sesak sungguh dengan kereta pelancong. nak parking pun susah. Aku tengok dah banyak gerai2 jualan makanan laut macam kerang, kepah, lokan dan mcm2 la termasuk sayur-sayur kampung..aku sempat beli buah sukun..goreng pun sodap!...Ada gak gerai menjual lelayang dan medan selera...layannnnzz...gambo ni...
gerai-gersi jualan..macam2 ado!!
remis..
lupa apa nama tah?? sapa tau??

kerang dia beso2
sukun..
Sebelah malam kami solat berjemaah di dewan...ada ustaz yang dijemput khas...iaitu Imam Masjid Sabak Bernam ,Ustaz Salleh namanya kalo tak silap...ustaz ni yang mengimamkan solat maghrib dan Isyak...Antara dua solat ni diadakan ceramah bertajuk "Keluarga Bahagia"...Pengisiannya sangat mendalam dan berguna antaranya hubungan antara keluarga terutamanya ibu bapa dan pentingnya menjaga solat....

ustaz beri ceramah
my mom..depan sekali
ceramah yang menyebakkan dada..
insaf !!
Selesai solat Isyak..kira-kira pukul 10.00 malam...kami makan malam....Pada waktu ni la upacara penyampaian anugerah kecemerlangan akademik UPSR 5A,PMR ,SPM  7&8A,Diploma dan Ijazah ...termasuklah hadiah intensif Perkhasa seperti khatam Al Quran kali pertama, kelahiran cahaya mata, keahlian ke 100, dan intensif untuk ahli yang mengerjakan haji dan umrah....gambar dorang ni tak dapat nak tangkap...busy dengan hadiah yang nak bagi....huhuhu...
Selepas itu baru la penyampaian hadiah untuk semua pertandingan yang telah dijalankan sepanjang program berlangsung........

Majlis tamat pada pukul 11.30 malam...selepas acara terakhir iaitu Pertandingan Bilal Muda untuk kanak-kanak...
dinner
UPSR 5A
My family...ramai yang tak boleh datang sebenonye..
Sebenarnya pada sebelah malam ke subuh akan diadakan Qiamullail....ustaz dah berpesan berkumpul di dewan jam 3.00 pagi dan beliau yang memimpin qiamullail itu nanti....So..kami kena tido awal la.....

28 Jun 2012

Qiamullail bermula pada pukul 3.00 pagi dan ustaz tu dah pesan buat tahajud bersendirian dahulu...dan solat2 lain beliau yang imamkan....
Turut dilagukan zikir-zikir munajat sepanjang waktu tersebut.
Qiamullail tu selesai sehingga solat subuh dan disambung dengan tazkirah subuh sehingga jam 7.00pagi..

Kira-kira pukul 10.30 pagi semua...ahli kuarga aku dah check out untuk pulang ke destinasi masing-masing...
Alhamdulillah..selesai segalanya ..semoga keluarga besar kami terus erat dan kukuh untuk selama-lamanya...terima kasih kepada semua atas sumbangan dan kehadiran serta bekerjasama dalam semua aktiviti...Alhamdulillah..Terima Kasih...Ya Allah!!!

Layannnnnnnnn gambor lagi...
tido..
ahli ke 100
anak-anak buah ku




-abis dah...........tunggu next entry...sabah bah!!!




5 comments:

  1. Seronoknya...pengisian aktiviti yang sangat baik...

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah..semua berjalan lancar!!

    ReplyDelete
  3. mcm mane nak menjalankan aktiviti di sini ye? kne contact sape2 ke? sy berminat nak buat, tp untuk 2 hari je... n sukan neka tmpt nye kne tempah ke mcm mane?

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. assalam.,best giler tgk aktiviti² yg u olls buat.,ramai family.,nak tanye jugak.,camane arrangement ni ye? sbb plan nk bt reunion kengkawan skolah kat sini.,spe yg arrange utk sukaneka tu?

    ReplyDelete