BLOG sis'R'

Thursday, June 28, 2012

Tom & Jerry Part 2 > Episod sedih Tom mati...

Assalamualaikum...

Hari tu aku ada crite pasal muqadimmah Tom & Jerry kan...bagi yg tak sempat membacanya boleh le tengok kat sini

Sejak dia tinggal kat umah aku, dia ni makin lama makin aktif..tak padan yg kecik, kejenye dok kacau Jerry...berkejor-kejor dalam umah sebab Jerry kena kacau dek Tom..Tom ni plak tak reti bahase..(mmg le kucin mana nak retinye kan..haha)asik dok kacau abg dia sampai mgamuk la abg dia tu . Jerry siap gigit2 dia sbb geram..!!
first day bawak balik umah...
Makin beso si Tom makin nakal, maklum la dah pandai melompat. bulu dia tak panjang sgt tapi ekor dia cukup panjang.. nakal dan sgt aktif..suka gigit kaki org..pendek kata, tak leh diam ler...tido je baru dia diam...aku terhibur juga le dgn si Tom ni walaupun dia slalu kena marah sebab suka gigit aku...
Bila bab makan...cukup gelojoh...nampak sgt beza cara dia mkn dgn Jerry yg bersopan santun tu,.haha..kalo bagi  ikan rebus satu sorg(boleh ke pakai sorg ni...aduii!!) Jery baru setengah dia dah abis..pas tu siap nak kaco Jerry punya ikan plak..ikan rebus tu sekali sekala boleh le bagi..kekdg jemu jgk dema mkn makanan beli tu...

Suatu hari , aku ngan mr hubby, pi berehat sambil bercuti tepi laut utk satu malam. Oleh sebab sehari semalam je tinggal so kami biar je Tom n Jerry kat umah..Biasa kalo lebih dua ari kami hantar ke nursery jer (mcm baby plak ye..) tapi si Tom tu letak dalam sangkar yg siap ngan pasir, makanan dan minuman dia. Tak leh biar dia di luar sebab dia akan sepahkan rumah dgn memanjat dan melompat kat mana2 dia suka..Jerry dok bebas kat dalam umah je..
dah besar
Esoknya kami pun balik la ke rumah...Terus keluarkan Tom yang dalam sangkar tu...nampak dia lemah sikit. Masa tu aku pelik gak nape la Tom ni tak melompat kuar mcm biasa...lemah je dia berjalan keluar sangkar...then aku biasa la naik atas kemas2 barang... Mr hubby dah bagi ikan rebus kat Tom n Jerry tu...Masa aku kat atas Tom berjalan naik tapi tak la berlari mcm biasa..terus dia baring kat tepi dinding bilik...

Aku bukak balkoni, dia kuar kejap then dia masuk...masa tu aku nampak mcm basah2 je tempat dia duduk tu...sakit perut kot!! Mungkin keracunan air kot...Aku pun  bagitau mr.hubby...oleh sebab hari Ahad, klinik haiwan tutup..tak leh nak bawak la.. so aku pujuk la si Tom ni sambil usap2 bulu dia cakap nak bawak dia klinik esoknya...
comel kan!!
Dalam kul 8.00 mlm kami keluar makan...Tom masa tu dah turun, dia baring pulak kat depan bilik air bawah..kesian pulak tengok dia...bagi makan tak nak makan pulak...tapi muka dia biasa je..tak pucat pun..tapi tak aktif la...Aku usap dia lagi pujuk dia esok bawak dia gi klinik...Tom tengok je muka aku masa tu...then kami keluar la...

Lebih kurang sejam lebih kami pun balik umah...sampai umah aku terus tengok Tom. Masa tu Tom dah terbaring dengan kepalanya kat lantai..aku rasa2 badan dia dah sejuk...dan keras...Whuaaaaa....aku nangis! Tom dah mati!!..Jerry tengok je dari jauh...sedihnya hati aku..baru kejap tadi dia tengok aku...mungkin lepas je aku keluar dia pun menghembuskan nafasnya yang terakhir....sebab tu badannya dah keras masa aku balik...berjurai-jurai air mata aku jatuh...hukhukhuk..
alahai rindunye kat kamu...
Malam tu jugak mr hubby beli cangkul kat kedai hardware. Nak tanam Tom..takkan nak buang kat tong sampah pulak kan...tak sampai hati uuu.. So mr. hubby dengan nephew aku yang kebetulan datang umah kami cangkul la tanah depan rumah kami yang betul2 sekangkang kera tu. Nak tanam kat seberang jalan tu tanah keras berbatu...sambil tu air mata aku tak henti mengalir..

Yang jadi lucunya..masa mr hubby cangkul tu dalam kul 10.30 malam kot. Aku nak tengok pengebumian Tom juga.  Masa mr hubby ngan nephew gali lubang kat situ, mr hubby suh aku masuk umah..tau sebab apa? dia kata  nanti orang  ingat kami tanam orang ke, baby ke.....ada ke macam tu...hehehe lucu pun ada!

Akhirnya Tom selamat disemadikan...tinggal lah Jerry sendirian dgn kami...Esoknya aku nangis lagi terkenangkan Tom..terima kasih kerana menceriakan hari-hari aku...hukhukhuk..

Begitulah episod sedih kisah Tom....sehingga sekarang aku tak nak amik kucing lain lagi...takut sedih macam ni....walaupun begitu..Jerry sentiasa ada di sisi.....
Jerry...ni pun boleh tahan nakalnye..



>>>Sebenarnya haiwan ini sangat memahami tuannya dan suka dimanja-manjakan...mcm manusia juga! Orang yang tak suka haiwan dok diam2 ok!...


>>>entry ni dah lama sangat draf  tapi baru ari ni publish sebab tiba-tiba teringatkan Tom...

3 comments:

  1. sedihnya..Cute la Tom n Jerry tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang cute tapi dah tinggal jerry jer..hukhuk..

      Delete
  2. i mmg pengeli kucing. mau melompat kalau tersentuh...eee

    ReplyDelete