BLOG sis'R'

Monday, November 12, 2012

Pokok bungaku diserang!!!!

Balik je dari  keje hari Jumaat hari tu, terkejut tengok pokok bunga kemunting cina kat rumah diserang ulat beluncas....ye ke korang panggil beluncas..atau ulat bulu?hehehe... whatever...
di sebalik daun-daun ni tersembunyi ulat-ulat tu
kesian pokok ni telah dicabul..oppps...diserang hehehe
Tengok kat lantai dah berbiji-biji halus jatuh...Sebenornye pokok ni jenis gantung-gantung punya..yelah umah tak bertanah kan.....apalagi dengan gigihnya ku mencari segala ulat yang ada kat celah-celah daun tu...geram nengoknye. Abis daun-daun rosak! Kebetulan  kat umah memang tak de racun penyembur serangga...
ni la hasil serangan ulat-ulat yang tidak berperikeseranggaan..(ade ke!!)
Pokok kemunting cina ni aku pernah jaga sebelum ni tapi dah mati sebab masa pergi bercuti lima hari pokok tu tak bersiram...balik-balik jer dah kering kontang daunnye...Aku suka pokok ni pasal bunga dia cantik dan ada macam-macam warna ..yang leceh sikit pokok ni kena siram tiap-tiap hari...lebih 3 hari tak siram...akan layu la jawabnye...
daun-daun dah di ceroboh...huh!!
Yang ni aku beli masa bulan Mac..kecik jer masa tu...sekarang tengok dah berjuntai-juntai dengan munge-munge dia...tu yang menarik perhatian segala serangga kot...hehehe. Aku sayang nak gunting pokok ni...biar kan je panjang tapi tak de la sampai ke lantai pulak...hehehe

Sekali tengok... orang ingat pokok ni plastik tau...hello..hello...ori  uuuu....ramai yang sesekali datang umah ingatkan plastik tau... even my MIL pun ingat aku gantung pokok plastik...bila dia pegang daun tu baru tau.....hahaha..tu yang speacial pokok bunga ni..
nampak tak ulat kat celah daun tu...warna sama dengan daun..tu yang susah nak cari..
Berbalik pada tajuk...jauh melalut dah ni....setelah gigih mencari segala ulat yang berkenan kat pokok tu...tau berapa ekor aku dapat??? cer teka?....

>
>|
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>

Dekat 50 ekor u....aku kumpul-kumpulkan...geli pulak  nengoknye...kalo nak buat sup pun boleh tau!!!
Abis daun pokok bunga  aku jadi curly-curly gitu ...adusss....
tak nampak sangatkan..tapi ada kat celah-celah daun tu..sama warna..
ni la dia...boleh buat sup!!!....muahhahahaa
Hari Sabtu ada lagi jumpa berdasarkan biji-biji daun yang jatuh kat lantai...semalam pun ada sikit dan..hari ni pun adoooo.....ulat dah makin membesar.. Aku jumpa dalam 4 ekor lagi...tunggu nak jadi rerama jer...aduhai!!!Nampaknya serangan besar-besaran ni....Aku kena cari racun serangga ni...tapi  tak sampai hati pulak nak bunuh haiwan ....cmana ekk?? yang aku kutip sebelum tu pun aku buang kat pokok-pokok besar kat luar pagar umah...

Yang pokok ni ulat tu tak nak dekat pun...agaknya daun dia tak sedap kot...hehehehe

Cuti-cuti ni pokok tu nak kena trim juga bagi nampak kemas..nanti la yer..


mode : geram...






>>>>>>>>takut pulak dengan ribut petir dan hujan yang tak menentu sekarang ni...






8 comments:

  1. salam
    eeeee gelinya..
    memang tak berperiseranggaan betulkan...hihi

    ReplyDelete
  2. Eiiiiii memang geli tengok punyalah banyak ulat ulat. Tapi demi kasih sayang kat pokok terpaksalah beranikan diri ye sis..

    ReplyDelete
    Replies
    1. emm.. memang terpaksa..geli pun geli la..

      Delete
  3. eeeeeeeeeeeeee gelinya saya tgk...

    ReplyDelete
  4. Gelinya tengok....sis, goreng pon sodap!!!

    ReplyDelete